Regisztáció

Hogyan lehet egy város élhetőbb? - Bogotá példája

Takács-Sánta András |

Az alábbi szöveg részlet a Kisközösségi Program (www.kiskozossegek.hu) keretein belül készülő Kiútikönyvből, szerzői Kerekes Anna és munkatársai.

Nem az a fejlett város, ahol a szegények is autóval járnak, hanem ahol a gazdagok is tömegközlekednek.” (Enrique Peñalosa)

Bogotában az 1950-es évekhez képest mintegy tízszeresére nőtt a lakosságszám, és ezzel a kolumbiai főváros a világ egyik legsűrűbben lakott településévé vált. 2010-ben már csaknem 7,5 millión éltek ott – nagy többségük szegénységben.

A metropolisz lakói nemrégiben még a rendkívül szennyezett levegőtől is szenvedtek. Ezt megelégelve az 1998-ban hivatalba lépett polgármester, Enrique Peñalosa pár év alatt olyan változásokat ért el, amelyek nyomán Bogotá sokkal élhetőbb várossá vált. Legfőbb céljának azt tekintette, hogy a közlekedés megreformálása révén az autók helyett újra az embereké legyen a város. Ezt többek között az autózás visszaszorítása, a tömegközlekedés átalakítása, kerékpárutak építése, valamint a közterületek megújítása révén érte el. Señor Peñalosa példát is mutat Az autóforgalom csökkentése és a közlekedési alternatívák népszerűsítése céljából 2000 februárjában, egy átlagos munkanapon tartották az első autómentes napot. Erre a napra kitiltották az autókat a város utcáiról, az utak majdnem felét csak a biciklisek használhatták. Az utazások döntő többségét busszal, kisebb részét pedig kerékpárral tették meg. Ezen a napon a balesetek száma az átlagosnak számító körülbelül 100-ról 27-re csökkent, és a légszennyezés is mérséklődött. Bár aznap az emberek majdnem fele elkésett a munkából, a megkérdezettek döntő többsége szeretett volna folytatást. Azóta egy népszavazásnak köszönhetően minden február első csütörtökén autómentes napot rendeznek. Az autózás visszaszorításában kiemelt szerepet játszott a rendszám szerinti korlátozás bevezetése: a reggeli és az esti csúcsforgalomban az autók közel fele nem közlekedhet az utakon.

Amikor Peñalosa hivatalba lépett, a város tömegközlekedése kaotikus volt. Az utakon körülbelül 30 ezer busz közlekedett, amelyeket magánvállalkozók üzemeltettek. A sofőrök szinte harcoltak az utasokért, az agresszív vezetési stílus pedig sokszor okozott baleseteket. Peñalosa egyik fő célkitűzése az volt, hogy a tömegközlekedést vonzóvá tegye az emberek számára. Ennek érdekében bevezették a már több világvárosban használt Bus Rapid Transit rendszert, ami Bogotában a Transmilenio nevet kapta. Ennek lényege, hogy a buszok kötött sávban közlekednek, betonelemekkel elválasztva az autósoktól, így sokkal gyorsabban és biztonságosabban tudnak haladni. Mindehhez új, korszerű járművekre cserélték a már meglévőket. Továbbá ingyenes buszjáratokat indítottak sok száz kilométeren, amelyek segítségével a távolabbi városrészekből is könnyen elérhetővé vált az új közlekedési rendszer. Az új buszokat egy átlagos hétköznapon 1,7 millió ember használja, akiknek mintegy harmada a legszegényebb negyedekből érkezik. A Transmilenio környékén majdnem felére csökkent az utcai támadások száma. A Transmilenio Fontos lépés volt továbbá a biciklis közlekedés népszerűsítése. Noha kevesen használták a mindennapokban, a kerékpározás rendelkezett némi hagyománnyal Bogotában. Az 1970-es években innen indult a Ciclovía mozgalom, amely azóta már több világvárosban megjelent. Ennek lényege, hogy vasárnaponként rengeteg utat lezárnak, s így a bicikliseké és a gyalogosoké lesz a város. Peñalosa terveiben egy jól kiépített bicikliút-hálózat is szerepelt. Közel 200 kilométernyi, a gépjárműforgalomtól védett bicikliutat építettek, aminek köszönhetően 4 év alatt jelentősen megnőtt a kerékpárhasználat, bár még így is csupán a városlakók körülbelül 5%-a biciklizett.

Peñalosa a közlekedés reformja mellett a közterületek akkori állapotán is változtatni kívánt. A 2000-es évek elejére több mint ezer parkot alakítottak ki, vagy újítottak fel. Ennek a munkának közel negyedét a helyi közösségek kezdeményezték, és részt vettek a megvalósításban is. Továbbá visszaadták a járdákat a gyalogosoknak, megtisztítva őket a parkoló autóktól és az utcai árusoktól. A város egyik legszegényebb területén kialakított gyalogút az életszínvonalat is emelte, mivel vonzóvá tette a környéket a lakáscélú beruházások számára. Az egyik főutcából pedig sétálóutcát hoztak létre. Mindezek elősegítették a társadalmi kohézió erősödését, aminek köszönhetően többek között a bűnözés is visszaszorult. A parkolási lehetőségek csökkentése pedig tovább mérsékelte a város autóforgalmát.

Enrique Peñalosa csupán három évig állt a kolumbiai főváros élén, ám az említett fejlesztéseket utódja is folytatta. Bogotá példája rámutat arra, hogy a jövedelmek növelése nélkül, pusztán a közterületek és a tömegközlekedés átalakításával is lehetséges javítani az emberek életminőségét.

*

Felhasznált irodalom:

Ardila, A. – Menckhoff, G. 2002. Transportation policies in Bogotá, Colombia. Transportation Research Record, 1817: 130-136.

Balázs A. 2009. Egy kis séta Bogotában http://regi.epiteszforum.hu/node/11749 (letöltés ideje: 2015.04.21.)

Hidalgo, D. - Pereira, L. - Estupiñán, N. - Jiménez, P. L. 2012. TransMilenio BRT 53 system in Bogota, high performance and positive impact - Main results of an ex-post evaluation. Research in Transportation Economics, 39: 133-138

Sharp, D. 2014. From Bogotá to Bernal: How lessons from Colombia’s Transmilenio can improve San Francisco’s Muni, Stanford University, Urban Studies 167, The Automobile, the Cities and the New Mobilities http://revs.stanford.edu/sites/default/files/sharp_2014_from_bogota_to_bernal.pdf (letöltés ideje: 2015.04.22.)

*

www.ted.com/talks/enrique_penalosa_why_buses_represent_democracy_in_action#t-119

*

A képek forrásai: transportblog.co.nz, wikimedia.org

Hozzászólások

felician |

Arra nézve van tanulmány, hogy a közbiztonságot miért javítják az efféle átalakítások?

Gato Chen |

is an injusticie so mouch diner cost : es mucha injusticia este servicio tan malo es cosotoso itss service more bad is cost may cost no more injusticie revolucion wikeds politics no mas injusticia revolucion mlditos politicos

Gato Chen |

Es injusto 2000 PESOS por un servicio tan malo siempre le suben a todo esta muy caro el Trans Mi Lleno HAY QUE HACER UNA GRAN REVOLUCION - POLITICS WIKEDS ITS SERVICE IS MAY BAD AND MAY COST PROTEST THE PEOPLE GO PROTEST OK -_- Pueblo ciudadanos a PROTESTAR A PROTESTAR POR NUESTROS DERECHOS QUE HAN SIDO VIOLADOS INJUSTAMENTE Como una persona de estrato 1 UNO o DOS 2 o 3 Va a pagar semejante mierda tan cara con el minimo insignificante que se gana uno imaginensen los TRANSPORTES a diario cuanto son 2000 PESOS EN 365 DIAS sumen y multipliquen CIUDADANOS protestemos ya no mas NO MAS INJUSTICIA CONTRA EL PUEBLO

Gato Chen |

ES UN SERVICIO MALO Y COSTOSO PARA LOS POBRES MAS QUE TODO

Hozzászólok

A szöveg formázásához markdownt használhatsz.
  • {{kw}}